Passeig
del Ter
El passeig del Ter limita pel sud els barris
de la Cavalleria La Salut, el barri de Baix Vila i el barri de Gràcia. La seva
orientació és est-oest i té una longitud aproximada de 2.200 metres
constituint el carrer més llarg de Manlleu. Comença al carrer de la Cavalleria,
a tocar la fàbrica de Can Llanas i acaba amb el número 90 a la cantina del pont del
Tren.
El passeig des del final del carrer
del Vendrell l’any 1909 (1)
El nom actual és passeig del Ter però no
sempre ha estat el mateix. Va néixer amb la construcció del Canal Industrial a
la dècada de 1840. El 1880 va ser batejat com passeig de la Vora del Ter i
aquest nom va durar fins l’any 1939 en que les autoritats franquistes li
posaren el nom de “paseo 4 de febrero” per glorificar la data en que l’exèrcit
franquista va entrar a Manlleu (alliberar segons l’expressió dels franquistes).
Precisament els soldats de Franco entraren per aquest carrer després de creuar
el riu pel gual de la Roca del Pont i assolir el Molí Miarons, primera casa en
ser “alliberada”. L’any 1977 les autoritats democràtiques li canviaren el
nom pel passeig del Ter tot i que a la
vila ja hi havia un carrer que es deia amb aquest nom.
El nom fa referència al riu Ter, accident
geogràfic interessant, definidor per
excel·lència del terme de Manlleu. El Ter és un riu de Catalunya que neix a Ulldeter a uns 2.400 metres
d'altitud, al peu d'un antic circ glacial delimitat per cims relativament
propers als 3.000
metres , com el Bastiments,
el Gra de Fajol o el Pic de la Dona.
El passeig des del pont del tren l’any
1913 (2)
Transcorre per les comarques del Ripollès,
Osona, Selva, Gironès i Baix Empordà, fins a desembocar a la mar Mediterrània, a l'Estartit. Fa un recorregut de 208 quilòmetres i té una conca de drenatge de prop de 3.010 km2, descrita com
a una conca exorreica amb una distribució clarament dendrítica. L'aportació
mitjana anual assoleix un volum de 840 hm3, amb una mitjana de descàrrega a la
desembocadura de 25 m3/s. Tot i néixer als Pirineus, el riu Ter rep una forta influència de les rieres de
les planes del curs mitjà i baix i, per aquest motiu, es comporta com un riu de
règim intermedi, és a dir, presenta crescudes tant a la primavera com a la
tardor. El seu recorregut segueix a grans trets dues
trajectòries ben distintes: nord-sud (des del naixement fins a Manlleu) i
oest-est (fins a la desembocadura). En relació amb els aprofitaments
hidràulics, actualment hi ha 119 concessions al llarg dels cursos del Ter i del
Freser (89 i 34 respectivament) amb un cabal pròxim als 508 m3/s, 120 m3/s dels
quals corresponen als embassaments de Sau, Susqueda i el Pasteral. La producció
hidroelèctrica i en segon terme l'ús industrial són els principals usos del riu
Ter. La densitat d'aprofitaments hidràulics és especialment alta al tram entre
el Ripollès (tant pel Ter com pel Freser) fins abans de l'embassament de Sau.
Un tros del passeig des del pont de
Can Molas l’any 1950 (3)
El riu Ter ha
condicionat l’establiment de l’home a Manlleu. El gran meandre que fa a la
Devesa va determinar l’aixecament d’un poblat iber al capdamunt del pont de Can
Molas, protegit pels cingles sobre el riu. A l’altre cantó s’alçava l’església
de Santa Maria, en un penyal sobre el riu. A mitjans del segle XIX, el Ter va
contribuir al creixement de la vila amb la construcció del canal industrial que
recollia les seves aigües. Va transformar Manlleu en la capital industrial
d’Osona.
El passeig era
la veritable artèria industrial del Manlleu de finals del segle XIX i gairebé
de tot el segle XX. La fàbrica més antiga del passeig era el Molí Miarons. El Molí Miarons està
documentat des de l’any 1576 però no hi ha cap dubte que la seva existència és
molt més antiga. Els esposos Andreu Vendrell i Miarons i Maria Miarons i
Vendrell varen vendre l’any 1698 el molí de la seva propietat a Joan Regàs i
Caballeria.
Vista des del carrer del Vendrell amb
el Molí Miarons al fons (4)
Aquesta venda va fer que tots els molins de
Manlleu quedessin en mans de la família Regàs constituint un veritable monopoli
que escanyava els habitants de Manlleu. El comú de Manlleu va demanar a la
Generalitat poder construir altres molins Ter avall, però la influència de la
família Regàs impedí la construcció de nous molins. El comú de Manlleu
s’enfrontà obertament als Regàs obligant a que abandonessin la vila i encetant
un llarg plet sota el nom de la qüestió dels molins. Aquest fet va fer que
Manlleu es declarés partidària de Felip V en la guerra de successió, en
contraposició a la família Regàs que eren importants dirigents dels aústries.
Aquest plet va finalitzar l’any 1728 amb una signatura de concòrdia en que la
família Regàs es comprometia a tenir els molins en funcionament, donant servei
a la vila, i fixant el preu de la mòlta. L’any 1839, en la crema de Manlleu pel
Comte d’Espanya, el molí Miarons en va
quedar molt afectat i pràcticament derruït. Els descendents dels Regàs, com que
estaven obligats a redreçar-lo, varen vendre el molí a Francesc Mitjavila, el
moliner arrendatari. Per poder fer front a la compra, el moliner es va posar en
contacte amb Francesc Puget per vendre-l’hi l’aigua sobrant del canal que movia
el molí. Aquest va ser el naixement del Canal Industrial de Manlleu l’any 1841.
La família Mitjavila fou propietària del molí fins l’any 1898 quan el va vendre
a la família Viñas. Aquesta família el va mantenir en funcionament fins l’any
1975 en que es va parar la fabricació de farina. L’any 2005 va passar a ser
propietat de l’Ajuntament de Manlleu.
El passeig des del carrer d’Enric
Delaris(5)
Seguint el curs del canal es trobaven les
Tres Fàbriques, les primeres fàbriques tèxtils mogudes pel Canal Industrial; al
davant, a l’altre cantó del canal, hi havia la primera fàbrica de Can Serra; al
seu costat Can Llagostera; més avall la primera fàbrica del Cordó; a l’altra
cantó, on ara hi ha el col·legi La Salle, hi havia Can Barola; al carrer de Sant
Ferran, la fàbrica de Can Vilaseca, dita “La Seda”; al final del pont de Can
Molas, Cal blau, que es va convertir a la dècada de 1940 en el Molí Muntades;
seguia Cal Estapé, al carrer de Sant Martí; i el canal acabava a Can Sanglas,
seu actual del Museu Industrial del Ter. El passeig moria a Can Llanes
construïda on hi havia el Molí de la Cavalleria.
L’inici del passeig amb el Museu
Industrial del Ter en primer terme(6)
(1), (2),
(4), (5) i (6) Arxiu Prat Pujol
(3) Arxiu
Xavier Valls
Octubre 2011
Bernat Prat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada